WybieraMY. Zwiększenie wydatków na utwardzanie dróg gruntowych

Do 21 maja możemy oddać swój głos, wskazując na kolejność inwestycji, które miasto będzie realizowało w najbliższych latach. Konsultacje w formule online dotyczyły m.in. niezwykle ważnego dla mieszkańców bydgoskich osiedli wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych. Głosujemy na www.bydgoszcz.pl/wybieraMY


Wieloletni program utwardzania ulic gruntowych powstał na podstawie uchwały w 2015 roku, a  obowiązuje w naszym mieście od 2016 roku. W ramach pierwszej jego edycji zrealizowano inwestycje na ulicach: Gawroniej, Ptasiej, Pijarów, Leszczyna, Osada, Sanatoryjnej, Łubinowej, Byszewskiej, Siewnej, Botanicznej, Jeżynowej i Kaplicznej. Trwają prace projektowe dotyczące ulicy Podleśnej. Na ulicy Siedleckiej, na odcinku od Koronowskiej do Chmielnej, prowadzone są prace budowlane na ostatnim odcinku po zakończeniu robót przez MWiK.


 

 

- Standardy, jakie obowiązywały i obowiązują w trakcie realizacji programu, to budowa ulic w systemie kostek brukowanych lub nawierzchni asfaltowej. Powstają też chodniki i sieć oświetleniowa. Wymieniana jest również infrastruktura potrzebna do funkcjonowania nowych ulic. Obecnie przeprowadzane są inwestycje w ramach drugiego etapu programu – mówi Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta miasta.


Jak poinformował Marek Stanek, naczelnik Wydziału Przygotowania Inwestycji ZDMiKP, wyłonionych zostało do programu 17 ulic, przy czym ulica Legnicka zostanie dokończona szybciej, ponieważ część ulicy dofinansowali mieszkańcy w ramach programu „25/75”. - Ulica uzyskała w programie wymaganą liczbę punktów, więc to, czego mieszkańcy nie zrealizowali, miasto dokończy. Aktualnie kończymy prace nad koncepcjami przestrzennymi i programami funkcjonalno-użytkowymi. Te dokumenty będą niezbędne dla nas w celu rozstrzygnięcia przetargów w formule „zaprojektuj i buduj”. Staramy się rozwiązywać całość kompleksowo – podkreśla Marek Stanek.


Ulice, które będą utwardzane to: Kudowska, Krynicka, Przyłubska, Rajdowa, Wejherowska, Gradowa, Wycieczkowa, Odrzańska, Bortnowskiego, Gościeradzka, Podhalańska, Platynowa, Pszczelna, Sowia, Kogucia, Strusia i wspomniana już Legnicka na odcinku łączącym ją z ul. Spacerową. Dla 13 ulic przeprowadzono już konsultacje społeczne, dla 3 pozostałych drogowcy kończą przygotowywać materiały.


- Należy pamiętać, że ulice utwardzamy też w ramach innych inwestycji. Przykładem jest rozbudowa ulicy Grunwaldzkiej. Utwardzono wówczas m.in. ul. Czaplą, Wróblową, Zimorodkową, Łowiskową. Ich łączna powierzchnia jest całkiem spora. Rewitalizujemy ulice gruntowe także w ramach programów, tj. Bydgoski Budżet Obywatelski i „25/75” oraz z programów wcześniejszych, jeszcze przed powstaniem uchwały – tłumaczy naczelnik wydziału przygotowania inwestycji ZDMiKP.  


Do głosowania na dofinansowanie programu utwardzania ulic zachęcała Violetta Kowalska, przewodnicząca Rady Osiedla Miedzyń-Prądy. To właśnie na Miedzyniu i Prądach najwięcej jest tzw. gruntówek.


- Wieloletni program utwardzania ulic gruntowych to projekt bliski nam wszystkim. Otaczające nas gruntówki, to problem przyziemny, w dosłownym tego słowa znaczeniu. Według danych Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, w 2019 roku było w Bydgoszczy aż 480 nieutwardzonych ulic. Problem dotyczy wszystkich, bo nie są to tylko mieszkańcy, którzy latami znoszą różnie niedogoności, muszą wdychać kurz, kiedy jest sucho, a kiedy przychodzą słoty, brną po kostki w błocie. Taksówkarze nie chcą podjeżdżać pod domy, bo po dziurach nie pojadą. Stan ulic często zniechęca naszych bliskich czy innych gości do odwiedzin. Chcielibyśmy by w całym mieście panowały równe standardy i by nie traktowano nas jak ludzi trzeciej kategorii. Reprezentuję dzielnice Miedzyń i Prądy, których niechlubny rekord to największa liczba nieutwardzonych ulic w całym mieście. Jest ich aż 170. Cieszymy się z tego, co już mamy, z ulic objętych wieloletnim programem utwardzania ulic. Najbardziej zdeterminowani mieszkańcy skorzystali i korzystają z programu „25/75”, sami zbierając środki na budowę ulic. Jednak nie jest to rozwiązanie dla wszystkich. Sporo jest ulic mało zaludnionych, zamieszkałych często przez ludzi starszych, gdzie ciężko jest zebrać kwotę 25 procent kosztów inwestycji. Wiele takich ulic jest także w innych dzielnicach – na Osowej Górze, Czyżkówku, w Starym Fordonie, Smukale, Opławcu i Janowie, w Nowym Fordonie, na Glinkach, Piaskach, w Wilczaku i Jarach oraz na Leśnym – wylicza Violetta Kowalska.


Przewodnicząca rady osiedla podkreśla, że wielokrotnie, także podczas konsultacji radnych osiedlowych z prezydentem Kozłowiczem i zarządem dróg, rozważano, jakie kryteria budowy dróg przyjąć. Rada osiedla przedstawiła propozycje podwyższenia liczby przyznawanych punktów przez następujące kryteria: wskaźnik długości dróg gruntowych do sumy długości dróg na osiedlu i waga ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta. Zdaniem radnych osiedlowych stworzyłoby to szkielet ulic zbiorczych, do których można by było dobudowywać ulice przyległe, czy utwardzając ulice płytami ażurowymi czy wykorzystując program „25/75”.


- Jak wiadomo, najważniejsze są w tym wszystkim pieniądze. Na niektórych osiedlach, także na Miedzyniu, powstały już ulice wykonane według pilotażowego programu ZDMiKP utwardzania dróg płytami ażurowymi. Ma to być pewnego rodzaju środek zastępczy, bo gdy ulica doczeka się swojej kolejności według harmonogramu, ażury mają zostać usunięte i w to miejsce ma powstać ulica z prawdziwego zdarzenia. Mieszkańcy będą mieli nieco wyższy komfort życia i poruszania się po swojej okolicy. Aktualnie trwa sezon równania dróg. Mieszkańcy wypatrują z niecierpliwością tzw. yeti. Kiedy się on jednak pojawi, radość nie trwa długo, bo tylko do pierwszego deszczu, po którym pojawia się znów księżycowy krajobraz – dodaje przewodnicząca Rady Osiedla Miedzyń-Prądy.


Na pytania Internautów odpowiedział Maciej Gust, zastępca dyrektora ZDMiKP ds. inwestycji drogowych.


Mieszkanka ulicy Ciechocińskiej: - Ulica nie posiada nawierzchni dającej komfort życiowy na miarę XXI wieku. Na wsiach mają chociaż chodniki. Ulica Ciechocińska służy jako droga awaryjna dla taboru MZK. Jakie są możliwości poza wieloletnim programem utwardzania dróg gruntowych? Koszt programu „25/75” jest dla nas zbyt wysoki.


- Widzę tu możliwość zgłoszenie projektu do Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego lub w ramach utwardzenia tzw. płytami ażurowymi. Są to programy, w ramach których ulica zostałaby wyremontowana najszybciej. Przyjęte obecnie kryteria wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych mogłyby tego nie zapewnić.


Ulica Augustowska w 2005 roku po 30-35 latach została utwardzona, ale pozostał jeden odcinek, gdzie nie ma nawierzchni. W imieniu mieszkańców proszę o dokończenie prac.

- To niewielki odcinek i myślę, że uda się zdobyć odpowiednią liczbę podpisów, żeby zgłosić go do Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Zarząd dróg posiada już projekt i pozwolenie na budowę.

Harmonogram utwardzania dróg gruntowych jest od dłuższego czasu ten sam. Jestem mieszkańcem ulicy Prądy, gdzie powstały dwa nowe bloki. Wzrosła więc liczba mieszkańców. Jak ma się to do kolejki w harmonogramie?

- Kryteria, które przyjęliśmy, zostały zatwierdzone przez Radę Miasta w 2019 roku. W momencie, kiedy przystąpimy do aktualizacji programu, być może już w tym roku, te kryteria zostaną ponownie przeanalizowane. Mogą się one nie zmienić, ale zaktualizowane zostaną dane na podstawie istniejącej bazy pesel. Jeśli jest większa liczba mieszkańców, to zmienia się gęstość zaludnienia. Na jej podstawie ulica może zostać wprowadzona do wieloletniego programu.


Czy będą konsultacje społeczne dotyczące kryteriów wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych? Do tej pory takowych nie przeprowadzano.  


- W tej chwili analizujemy wnioski, które wpłynęły do nas od rad osiedli. Pan prezydent poprosił je o skorygowanie istniejących kryteriów i podanie swoich nowych propozycji, dotyczących tych kryteriów. W tej chwili to analizujemy i prawdopodobnie nowe kryteria, jeśli się wyłonią, zostaną poddane konsultacjom społecznym.


Konsultacje i wybór priorytetowych zadań inwestycyjnych (spośród 15 propozycji głosujący może wybrać trzy) potrwają do 21 maja. Szczegóły, w tym opis inwestycji i terminy kolejnych spotań online, znajdą państwo na stronie www.bydgoskiekonsultacje.pl oraz na: www.bydgoszcz.pl/wybieramy.


WybieraMY. Zwiększenie wydatków na utwardzanie dróg gruntowych WybieraMY. Zwiększenie wydatków na utwardzanie dróg gruntowych Reviewed by Miasto Bydgoszcz on kwietnia 28, 2021 Rating: 5
Obsługiwane przez usługę Blogger.